Tai Chi beter dan gewone lichaamsoefeningen

Tai Chi heeft een streepje voor op de lichaamsoefeningen die standaard in de VS bij fibromyalgie voorgeschreven worden. Dat schrijven onderzoekers van de Tufts University, Boston in The BMJ, in een studie waarin onderzoekers de ‘optimale dosis’ Tai Chi trachtten te bepalen.

Lichaamsbeweging is de frequentst voorgeschreven, niet-farmaceutische therapie tegen fibromyalgie. Al bleek uit eerder onderzoek dat Tai Chi ook erg doeltreffend is, de twee behandelingen werden nog niet eerder met elkaar vergeleken.

Meer dan 200 patiënten werden ingedeeld in vier Tai Chi-groepen: Tai Chi 1 of 2 sessies (60 min) per week, dit gedurende 12 of 24 weken. Een vijfde groep volgde wekelijks twee sessies begeleide milde aerobe lichaamsbeweging (cardio conditietraining) van 60 minuten gedurende 24 weken. Bij elke methode spoorde de coach alle deelnemers aan om de oefeningen thuis elke dag te herhalen voor minstens een half uur.

De resultaten zijn best verbluffend: Tai Chi (24 weken, twee keer per week) verlaagt de fibromyalgie-score (FIQR) een heel stuk sterker dan de andere oefeningen. Ook scores voor angst, zelfredzaamheid en copingstrategie waren significant beter in de Tai Chi-groep. Dit terwijl alle deelnemers gemiddeld al negen jaar aan fibromyalgische klachten leden.

Verschillende redenen kunnen de superioriteit van Tai Chi verklaren. Ten eerste daagden deelnemers uit de Tai Chi-groepen regelmatiger op tijdens de trainingen. Mogelijk voelen de vloeiende bewegingen van Tai Chi prettiger aan en hebben deelnemers meer zin om de dagelijkse oefeningen thuis te herhalen. Een tweede reden is dat Tai Chi spirituele elementen behelst, zoals meditatie en ademhaling. Die zouden ook nuttig zijn om pijn te bestrijden.

Bron: Voedingsgeneeskunde.nl.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Reageren?
Hieronder kun je jouw reactie achterlaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *